Saya terpanggil untuk mengulas peristiwa pergaduhan antara pelanggan
dan pekerj KFC di i-City, Shah Alam baru-baru ini. Pergaduhan
tersebut melibatkan pelanggan berbangsa Cina dan pekerja KFC berbangsa
Melayu. Pada saya pergaduhan ini bukanlah satu pergaduhan yang
berbentuk perkauman. Ianya merupakan pergaduhan rasa tidak puashati
pelanggan yang merasa marah kerana pesanan mereka tidak kunjung tiba
kerana terlalu ramai pelanggan yang membuat pesanan sehingga sukar
untuk dipenuhi pesanan tersebut oleh pekerja.
Isu ini tidak perlulah diperbesarkan oleh pihak-pihak tertentu untuk
menimbulkan ketegangan kaum. Pada saya ini adalah satu pergaduhan biasa
yang boleh diambil tindakan samada pihak pelanggan membuat laporan
polis atau mengambil tindakan saman terhadap majikan KFC. Atau pihak
KFC memohon maaf kepada pelanggan berkenaan.
Semalam 18 Februari 2012 pihak Pengurusan KFC Malaysia telah
mengambil tanggungjawab dengan membuat permohonan maaf kepada mangsa
Danny Ng bertempat di rangkaian KFC i-City. Inilah cara terbaik bagi
menyelesaikan isu ini. Selagi isu ini tidak diselesaikan, selagi itulah
ada yang mengambil kesempatan untuk menimbulkan ketegangan dengan cuba
menonjolkan diri menjadi hero.
No comments:
Post a Comment