IKLAN

Tuesday 16 October 2012

Cara Ali Rustam Mengumpul Hutang Ikut Najib

Ping Blog
Laporan Audit Negara bagi tahun kewangan 2011 telah dikeluarkan selepas tertangguh hampir dua minggu. Dalam laporan tersebut Ketua Audit Negara telah memuji empat negeri pakatan rakyat kerana menunjukkan fiskal yang baik iaitu Perak, Selangor, Kelantan dan Pulau Pinang. Ini berdasarkan kepada petunjuk imbangan perolehan dan mengawal kadar hutang disamping berusaha meningkatkan pendapatan kerajaan negeri masing-masing.
Walau bagaimanapun yang peliknya  Melaka Maju Negeriku Sayang Negeri Bandar Teknologi Hijau dilaporkan dalam laporan tersebut mempunyai kadar hutang berjumlah RM865.94 juta iaitu meningkat sebanyak RM12.87 juta pada tahun 2011.  Pembayaran yang dilakukan oleh kerajaan negeri kepada kerajaan persekutuan pada tahun 2011 berjumlah RM0.18juta (hanya RM180,000 sahaja), tidak sampai pun 1 peratus. Ini tercatat dalam Laporan Ketua Audit Negara berkaitan Penyata Kewangan Kerajaan Negeri Melaka dan Jabatan/Agensi tahun 2011 bahagian II muka surat xiii. Pandai sungguh Ketua Menteri, Datuk Seri Ali Rustam mengumpulkan hutang. Bilakah hutang kerajaan Melaka dapat selesaikan?.  Nampaknya pakatan rakyat jugalah yang akan melunaskannya.


Jangan hairan sangat mengenai  Ali Rustam mentadbir Melaka dengan hutang yang begitu banyak, ini kerana beliau mengikut jejak gurunya perdana menteri 1Malaysia, Datuk Seri Najib yang mentabir Malaysia dalam 3 tahun telah mengumpul dana, silap bukan dana,  'hutang' menurut laporan audit, hutang kerajaan persekutuan pada tahun 2011 mencecah RM456.12 bilion, atau 51.8 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), beberapa peratus di bawah siling hutang digubal 55 peratus. Sehingga September 2012 berjumlah RM476.68 bilion (sila klik).

Melaka berhutang berjumlah  RM865.94 juta, membayar balik hanya RM180 ribu sahaja. Jika dilihat daripada angka yang dikeluarkan, bermakna perbendaharaan negeri  Melaka tinggal duit siling sahaja. Sudah kosong.  Ini kah yang dikatakan Melaka Maju?. Biarkanlah Ali Rustam terjun dengan labu-labunya. BIARKAN, BIARKAN.

No comments:

Post a Comment