Ping Blog
Baru-baru ini Najib umpama mengakui beliau seorang pemandu yang cekap
untuk memacu negara ke arah negara maju tahun 2020. Kata beliau sekiranya mahu
terus ke destinasi jangan tukar pemandu ditengah jalan, tolak pemandu yang diragui dan merbahaya.
Perkara
ini dinyatakannya semasa pembentangan
kajian Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Program Transformasi Ekonomi
(ETF).
Terus-terang dikatakan Najib
bukanlah seorang pemandu yang cekap atau berhemah
untuk memandu bas 1Malaysia. Kepada
penumpang Melayu dikatakan lagu B dan kepada penumpang Cina dan India lain lagunya.
Begitu juga dengan lain-lain penumpang.
Sebagai pemandu, Najib banyak melanggari undang-undang jalan raya kerana
mengikut nafsunya. Semasa mula-mula jadi pemandu , beliau mengwujudkan bas 1Malaysia.
Beliau turut menjadi ulat tikit dengan memujuk 3 orang penumpang di Perak iaitu Jamaluddin Mohd Radzi (PKR), Mohd
Osman Mohd Jailu (PKR) dan Hee
Yit Fong (DAP) yang menyebabkan kerajaan Pakatan Rakyat yang diterajui
oleh Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir. Nizar Jamaluddin
jatuh dan digantikan dengan Datuk Seri
Zambry
Abdul Kadir.
Najib
juga seorang pemandu yang merbahaya kerana sikapnya yang teragak-agak
(flip-flop) sekejap nak ke kiri tak jadi, nak ke kanan pun tidak. Lama-lama balik semula
ke asal. Ini berlaku kepada skim gaji perkhidmatan awam yang hendak
diperkenalkan ialah SBPA tetapi apabila
diumumkan pada 8 Mac 2012 SBPA dibatal
dan dikekalkan Skim Saraan Malaysia
(SSM).
Najib
juga pemandu syuk sendiri. Ini bahaya.
Menggunakan wang penumpang sesuka
hati beliau. Lihat saja kos wang yang
digunakan untuk menghias dirinya untuk menunjukkan beliau seorang pemandu yang
baik di dunia. Akhirnya menjadi huduh
akibat rahsia terbuka.
Disamping
itu Najib memandu tidak mengikut
peraturan. Beliau tidak dapat membezakan
antara rasmi dan peribadi. Mana mungkin
boleh beliau menggunakan wang tambang rakyat untuk majlis pertunangan anak
perempuan beliau. Sebagai seorang
pemandu beliau boleh pula mengadakan
majlis harijadinya dengan belanja yang
besar. Ini amat memeranjatkan
penumpang-penumpang lain. Itulah yang
dilakukan oleh Najib pemandu bas
1Malaysia.
Najib
tidak perlu menyatakan bahawa beliau adalah pemandu yang lebih baik dari
pemandu atau bakal pemandu lain untuk
memandu bas membawa penumpang. Ini kerana penilaian kecekapan pemanduan seseorang
pemandu bukan dibuat oleh pemandu sendiri, tetapi oleh penumpang-penumpangnya.
Siapakah
yang menilaikan transformasi-transformasi yang dibuat oleh pemandu Najib samada berjaya atau tidak?. Sudah tentu Najib sendiri mengatakan transformasi
beliau telah menunjukkan pencapaiannya.
Najib
jangan lupa UMNO sendiri telah mencipta
teori giliran tampuk pimpinan Malaysia
berdasarkan teori R.A.H.MA.N.
Kalau diikuti dari susun atur tersebut belum ada silapnya dan ada kebetulan. Susunan Perdana Menteri dimulakan dengan
Tengku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak, Tun Hussien Onn, Tun
Mahathir Mohamad, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan akhirnya Dato’
Seri Najib.
Mengikut
teori UMNO tersebut Najib adalah pemandu terakhir. Tiada teori baru direka. Ini bermakna pemandu akan ditukarkan dengan pemandu baru bersekali
dengan kenderaan baru.
Penumpang-penumpang telah dapat
rasakan sekiranya dikekalkan dengan pemandu yang ada sekarang akan mengundang
berbagai masalah keselamatan penumpang.
Tempoh
tamat roadtax bas dan lesen memandu
Najib sekarang tamat tarikhnya yang
jelas ialah pada 4 April 2013.
Pembaharuan lesen dan petukaran pemandu tersebut boleh diawalkan
mengikut selera pemandu tersebut iaitu sebelum April 2013. Bolehkah Najib memperbaharui lesen pemanduannya sekiranya
beliau di ‘black list’?.
Kita
tunggu saja ketentuan Allah SWT.
Sebagai salah seorang penumpang, sebenarnya saya tidak sabar-sabar untuk menaiki kenderaan
baru (bukan bas 1Malaysia) dan juga menantikan pemandu baru
yang sikapnya tidak teragak-agak (flip-flop)
dan gabra.
Semoga
Allah SWT memperkenankan doa hambanya. Amin.
No comments:
Post a Comment